Monday, May 10, 2010

tanggung jawab…

it not easy to be a MUM! i repeat …NOT EASY….
bukan aper… baru baru nie abg ngah terbawak balik baju kawan dia ( kes tertukar baju masa PJ)
aku pulak, main rendam ajer sume baju… fyi, baju sekolah my kiddos mmg aku basuh tangan dulu then baru transfer ke washing machine.. biasanya aku basuh hari sabtu… sekali harung… baju sekolah anak aku mmg seorg ada 5 pasang… bayangkan 5 pasang kali 3 orang..? total 15 helai u alllllll….
mmg setiap minggu aku “ nila” kan baju sekolah dema…  nak jadi citer masa aku menyental baju kwn abg ngah, aku mcm terkujat… yea la baru darjah satu, baju da mcm kekuningan n terlalu kotor… jenuh gak aku nyental….
abis aku cuci semua baju terus aku masuk mesin…. nila kan sekali..
bila settle, nak jemur baju aku tgk lencana baju kwn abg ngah dah tercabut…pelik gak aku… masa nyental tak nampak pun tanda tanda nak tertanggal…
bile menjemur, baru aku perasan…. ghupa nya tag nama dan lencana tu mak dia main gam ajer… sekali tgk mcm gam kanji….
terpikir gak aku… ambil mudahnya…. aku citer kat myman… senang aje jwb nye..”  ape pemalas sangat tu…”
bile aku renungkan balik, ada betul apa kata myman…
nak kata aku ada pembantu… masa awal awal bukak sekolah, mmg tak de maid pun…. aku jahit tag nama dgn lencana sendiri… 15 helai lagi… baju semua basuh tangan…. masa bilas dgn menila ( ade ke term nie – ) aje masuk mesin…..
so, bagi aku tak mudah jadi mak… kita mmg selalu nak yg terbaik untuk anak anak… biar anak selesa, kemas ke sekolah… tak apa lah berkorban sikit… dan aku akui, aku not a perfect mum… but i try to be perfect…next to perfect pun jadi la….
kalau hal hal kecik nie pun, ada mothers yg amik mudah mcm mana…? dari segi kebersihan, keselesaan anak pun tak amik berat…
sebab itu aku cakap tak senang nak pikul tanggung jawab sebagai seorg mak….
sanggup ke dorang tgk anak dorang pakai baju yg berkepam ke sekolah…. kalau  pun tak mampu nak ada baju banyak…  at least nila n klorok kan la… aku pernah try, baju sekolah terus masuk mesin… still ada kotor gak… guna la dynamo, daia, kao attack…  dia stil ada kotoran sikit… nak kena sental gak….
ntah la… masih ada yg amik mudah hal hal mcm nie…




0 kelopak mawar:

Post a Comment