Thursday, September 22, 2011

Justice!

Bila borak-borak dengan kawan lama tadi, terkeluar la cerita tentang si XYZ nie. Saper XYZ nie? Erm erm.. Dia merupakan "teman tapi mesra" masa time blajar dulu. Nak kata something going on pun, x jugak.. Tp there is something ler...

Nak kata kena tinggal pun tak jugak.. Nak kata putus pun tak jugak.. Tp tetiba dia menjauhkan diri.. Tapi tak kisah le babe.. Life must go on.. Bak kata Sarimah dalam citer 3 Abdul, "Sekali petik sepuluh yang datang tau.." Biar la.. Percaya pada ketentuan Allah... Setiap yg berlaku ada hikmahnya..



Hidup aku teruskan.. Dan kini aku dah berkahwin.. Alhamdulillah.. Syukur aku dengan apa yang aku ada.. Suami yang banyak membantu dan menyokong aku, anak-anak yang tak ternilai buat aku, pekerjaan yang mampu memberi kami sesuap nasi serta kehidupan yang serba sederhana.

Berbalik pada cerita XYZ nie, terbit rasa simpati dan kasihan atas apa yang terjadi. Mahukan sesuatu yang lebih baik daripada apa yang dia ada, meninggalkan sesuatu yang menerima apa adanya dia, mencari keseronokan, akhirnya apa yang menimpanya menjadikan aku lebih kasihan. "Justice!" Kata hatiku apabila mendengar cerita tentangnya.. Tapi aku cepat beristighfar.. Sepatutnya bukan itu yang patut ku lafazkan.

Aku tahu, dia layak mendapat sesuatu yang terbaik dalam hidupnya. Tapi ini mungkin ketentuan Ilahi. Tak mengapalah, semoga XYZ tabah menghadapi hidup ini.. Ingatlah.. Sekali kita mempermainkan orang, mungkin nanti sepuluh orang akan mempermainkan kita. Hukum Allah, setiap yang dibuat ada balasannya.

Tak sedikit pun terlintas untuk mentertawakannya, tapi aku harap ada sedikit sinar kebahagian buat XYZ. Sebagai seorang kawan, aku simpati!
Sent via BlackBerry from Maxis

0 kelopak mawar:

Post a Comment