Tuesday, October 6, 2009

my car..

opssssss not my car.. myman car… erm erm wait..

not myman car…erm erm belong to bank…( tak abis bayor loan lagi…)

mcm pernah di beritahu… aku patah kaki bout one month…. 2 day before pose mybluesavvy car in trouble… aper dak nye… keta ku itu kan transmisi AMT… auto n manual… boleh guna yg mana satu…. since dia punye  lampu dah blink blink kat dashboard… g la antor kat glenmarie….

ghupe ghupenya robotick gear n ntah aper ntah yg rosak….
gedebak gedebuk tukar itu  ini mau cost bout 6K…
umangaihhhhhhhhhhhh mana aku nak carik… da la duit bnyk abis sebab nak pindah umah dgn nak raya…
mmg bala betul  la… check chek dgn member yg pakai savvy, rupenya ramai yg facing same problemo dgn aku… yg best nye sume masalah nie dtg ngam ngam 2-3 month after warranty tamat… mcm tau tau ajer…

tension tul la… yea la masa myman decide nak beli kete nie sbbb kate yg pilihan satu lagi, myman tak berkenan dgn design nye…n  sbb nie second car tak de la terpikir nak carik yg mahal mahal…  so pilih ajer la nie… masa nie kelisa n kancil not in my list coz myman bwk mcm tak selesa… ( tau tau ajer la saiz kami nie kan…?) di dlm list ada 2 jenis keta… lagi pun kete nie yg da ready stock tu yg amik terus… ( myman tak sanggup nak berebut keta dgn aku… hik hik hik…)

so bile da jadi mcm nie mmg aku frust tahap giler H1N1 la….. mmg syok pegi keje berantar, balik berjemput… tapi tak best la… aku nak g shopping payah… udah nye one day b4 raya baru terhegeh hegeh carik tudung, baju melayu n mcm mcm… kelam kabut sungguh….

jadi bile dah jadi mcm nie mula la tny pomen yg besa myman antar service… pastu ada org ajar suh wat rayuan… so kitorang follow ajer la…

mmg mybluesavvy tu dari mula pakai service kat eon centre ajer.. tak pernah g tempat lain...da smpi  50K pun tak de terpikir  tukar tmpt lain…. seb baik kitorang maintain service kat eon… so mmg apa apahal senang nak rujuk…

masa appeal tu depa dok mintak la segala  mcm mak nenek resit dgn buku service… since service kat satu tempat, sng nak kumpul resit…( mana nak carik resit utk 2 tahun….erm korang ada simpan tak ?) kumpul all the thing, antart kat pusat service Eon… tgg ajer la rayuan…

seb baik di terima rayuan kami…. mmg rekod service keta tu okey… mybluesavvy car mmg pakat minyak utk 10K baru service… tpi biasanye kitorang antar after 7K terus services… … so rasa ralat kalau org kata ladies driver tau bawak keta tak reti jaga… sbb tak semua tau… since kete nie mmg aku pakai sepenuh nya, aku have to take care… sbb awal awal lg myman dah ckp… jaga keta tu elok elok… jgn reti bawak ajer…  so nak tak nak kena ikut… nnt dia tarik balik kete tu… menangis tak berlagu la aku…

one day b4 raya, baru aku dpt keta ku itu… kire mcm ada drama gak la…. sbb masa nak dptkan keta tu aku belari lari anak mcm org seminggu tak jumpa laki… hik hik hik…

so pada pemilik savvy di luar sana…

1. kalau nak service tu kalau boleh dinasihatkan on time.

2. service kat eon centre… sng depa nak monitor..

3. simpan resit kalau ada…

4. kalau sign auto tu dah blink even 1 saat pun cuba cuba bwk check… mana la tau kalau nak kena tuning…

5. masa kat trafic light atau berhenti… rajin rajin tarik handbrake.,… jgn gatal tkn brek… walau pun gear tu da N… kenkadang da kerap wat camni pun sign auto tu akan blink…

so kalau korang nak  tau jumlah yg patut aku byr ada la 6K… selepas rayuan aku hny kena bayar 160.++ sahaja.. iaitu utk minyak n labour cost..

Alhamdulillah… selamat duit tabung haji aku…. kalau tak jenuh gak la aku korek tabung ayam sbb nak byr 6K tuh!

apa apa pun… TQ proton……….. tq tq tq…


2 comments:

  1. lor sampai 6k?? seb baik la akak menten service kat eon jimat sket....

    ReplyDelete
  2. uishh jauh beza tu 6k ke 160 hahaha jimat!

    ReplyDelete