Tuesday, April 20, 2010

family planning..

family planning… mcm mcm cara ada… merancang untuk tambah ahli keluarga, merancang untuk menjarakkan kehamilan seterusnya..

ada mcm mcm cara untuk menghalang, iud, kondom , pil perancangan atau cara “yang sepatutnya”. 
pernah dengar laman web baiboo tak? nia salah satu laman web yg berguna bagi sesiapa yang merancang untuk mendapatkan anak atau sebaliknya.

banyak info yang boleh didapati dlm website ni… 

kalau korang planning untuk dapat anak just go to this link.. so far banyak membantu.. mcm my case
after bersalinkan twin, mmg doc advise utk jarakkan kehamilan coz, kena c-sect n twin.. so nak bagi rahim aku rest la… after bersalin aku terus pakai iucd.. like my case, aku tak boleh amik injection coz ini akanmembuat keadaan bertambah teruk ..( my first jap amik this ubat, aku period non stop- about 1month), then change to pil, aku kena mornig sickness yg teruk…due aku ada prob amik ubat yg kena menegena dengan hormon, the best thing doc advise utk iucd… aku pakai dekat 3 tahun, n supposed to take it out on september 2007.. since aku planning utk mengandung dlm bulan mei ( paling awal) or september (paling lewat)  so aku kena bukak aku punya iucd tu dalam bulan mei…pas bukak iucd, terus aku refer this link utk tahu hari subur..( mmg boleh kira pun tapi sebab malas, aku terjah ajer link ini… sap sap sooi la kuar tarikh subur…

u1

korang masukkan la tarikh first day korang period, berapa hari kitaran haid korang n jumlah hari korang haid…



calender

bila korang klik view calender, dia akan bagi tunjuk the best date la…


tapi jgn lak korang salahkan laman web nie kalau korang try tak jadi… sebab rezeki tu tuhan yg tentukan……. yang penting kita berusaha n jadi kan kelendar ini sebagai guide…
for me, pas cabut iucd, base from this calendar, kitorang berusaha n Alhamdulillah, rezeki muncul pada first try…  pastu aku ada try kat opismaate aku gak… alhamdulillah… rezekinya menyusul selepas aku…
selamat mencuba….



1 comment: