Tuesday, June 16, 2009

maid – kayakah korang….

kengkadangkan bile orang tanya…
“ anak saper jaga”
“maid / pembantu “
“ oooo… mampu tak per la… orang ada duit…”
aku memang tak paham dgn pandangana atau mentaliti org… asal ada maid aje dah di chop kaya… mewah…  bagi aku la kan… nie pendapat peribadi aku…  tak semsetinya ada maid tu ko kaya…mungkin ada sebab sebabnya sesuatu family tu memerluan maid… mcm aku misalnya….  since anak aku dah 4 orang… there is no point aku antar mengasuh atau tinggalkan kat nursery… y?  senang kire la… baby satu kepala besa nye nursery amik 230-250 per month, twin kalau day care kurang kurang 150 sekepala ( at least yea… cuba korang kali 2) … along transit  kurang kurang pun 150… total sebelan yg akan aku kena byr if aku antor mengasuh or nursery 700 hegget okey! baik pada bnyk itu aku labur kan amik maid… sebulan baru aje 450.. dan aku masih jimat 250…. lagipun dah tentu tentu umah berkemas, kain baju berlipat…, walaupun kengkadang tu tak sesempurna keje kita la…. dan yang paling penting maid hanya jaga anak kita…..
bukan ape aku kuarkan n3 nie… since kebelakangan ni bile org asyik tny anak saper jaga… bile aku bagi tau yg aku ada maid… itulah pandangan org terhadap aku… nak kata hidup aku mewah… idak le.. cukup makan pakai, anak g sekolah….. boleh enjoy sesikit… nak kata mewah  smpi duit tak tau nak abis tu tak dela… kengkandang dah nak cukup bulan tu ada gak la menggagau tabung… ( waa… tabungkah?) 
lagi pun ada gak orang amik maid sebab tertentu….. maybe ada gak sbb anak dorang perlukan perhatian khas…. jadi tolong la jgn pandang org yg ada maid nie sume nye mewah…
bnyk pengorbanan tau bile korang dah amik maid… ofkos privacy korang laki bini terganggu sket la… nak manja-manja… mesra-mesra… agak terbatas… nak pakai seksi seksi kat luar bilik pun agak terbatag ( gilo apo… nnt maid korang pikir apa kena dgn mem aku nie… kok gitu pakainya…)
pastu bile dah ada maid… nak tau dorang jujur ke, tak buat perangai ker… sume korang nak kena jaga…
so org di luar sana  jgn ingat kami yg ada maid nie senang… kengkadang pikir tak de maid lagi senang…. tapi apa kan daya aku mmg memerlukan nya….

p.s: sure lalat tu ngutuk aku… pasal maid pun nak citer… aku pedulik Hapa… soka hati aku la……….. bukan nak menunjuk pun… sekadar nak share pandangan au ajer…


2 comments:

  1. ye betui tu kak x semesti ada maid kite kaya kan??? saya amik maid sebab nk tlg MIL saya tgk2 kan anak.... x la ssh kan sgt org tua tu....

    ReplyDelete
  2. elin,
    tu la... kengkadang org tak phm sebab kita amik maid.. la nie maid mcm keperluan... for those yg ada ramai anak...

    ReplyDelete