Friday, February 6, 2009

sungguh berbudi bahasa..

semalam… (makna nya dah lepas beberapa ari la….) aku gi econsave dekat area umah aku…. nak beli barang umah… besa la… time dah gaji kompom ramai org…… bile dah reramai nie aku terlanggar la one indian boy… dia tgh tolak troley kecik… so aku mintak maaf la…
“sorry dik aunty tak nampak…”
“tak per aunty”
“sorry yea… aunty tak perasan…”
“tak pe.. aunty saya pun salah jugak tak tgk tgk”

terkedu aku melihat budak kecil yg lebih kurang darjah 2 atau 3 tu berkata begitu… dgn bahasa melayu nye yg lancar, dan bersopan… bertuah emaknye mempunyai anak sebagus itu….  sebelum nie ada insiden camnie berlaku… dgn “anak org kite” tapi kenyataan yg sebaliknye di berikan…
“tak nampak  ke…?”
“bute ape…?”
lebih kurang pernyataan begitu yg pernah aku terima… amboi berbudi bahasa sungguh….. tak de la nak kata “anak aku” baik sgt…. tapi bile timbul bende begini aku berdoa agar anak aku mampu menjaga tutur katanya….. mudah mudahan… ameen……

penyedap halwa telinga : melentur buluh  biar dari rebungnye….

0 kelopak mawar:

Post a Comment