Monday, January 19, 2009

nie yang nak marah nie!

bangang punya cashier… baru tadi aku kata aku teringin nak  mkn keyhepsi… so mlm tadi aku ajak la myman g beli keyhepsi kat extreme park seksyen 13 Shah Alam… as restoran baru of course la service pun tiptop kot… meh aku citer story the mory…

slebey kurang kul 8.50 pm aku sampai kat counter no 3….. depan aku ada satu customer…. umangaihhhhh lembab nye service…. org depan aku tu order tak seberapa… ala untuk 2 org punya makan… tu pun amik masa dekat 5 minit…. aku dulu penah la keje kat fast food restoran, jadi aku tau polisi dgn service camne… toksah nak klentong la……. ok aku smbg citer… pastu turn aku lak… aku siap cakap:

aku : saya  nak satu snack plate hot n spicy air tukar pada HOT TEA

mangkuk ayun : ok itu saja…

aku : dinner plate spicy , air tukar orange juice… itu saja

mangkuk ayun : saya repeat order ye puan… 2 snake plate…

aku : akak mintak satu snack plate dgn satu dinner plate..

mangkuk ayun : sorry  kak… satu snack plate, satu dinner plate dua2 spicy, air satu hot tea satu lagi orange juice…

aku: yup itu saja…

so mangkuk ayun nie pun punch la… masa prepare order, ade ker dia g wat air pepsi…. dan dan tu aku sound …dik akak nak HOT TEA bukan pepsi….ingat abis kat situ ajer…. rupanya idak… masa nak amik ayam… “kak ayam spicy kena tunggu saploh minit…. “ aku apa lagi… my blood go upstair la jawapnya “dik kenapa tak inform awal2 kalau produk DOWN?” “hah! kan dah kena sebijik… “at least sebelum punch u kena inform customer tua…” aku terus sound sedas time tu gak… pedulik la… bincang dgn myman aku pun tunggu la saploh minit…. aku terus bayar, carik tempat…. masa tu, mata aku melilau cari borang komplen… nasib la ko… aku  tak puas hati… harus la aku komplen….

aku isi borang terus aku jot down ape kebende yang aku tak puas hati… by the  time aku isi borang komplen, order pun sampai… nak tau aper yang di antar? 2 dinner plate… la… aku pun suh dia panggil manager aku nak jumpa…. sampai je manager.. malang la sungguh nasib ko… aku komplen dan terus bagi personally borang komplen… siap  ko.. nanti i will blog about it… n aku nak komplen kat hq ko…… pastu dia tukar la dinner plate satu tu kepada snack plate…. yg aku geramnye takde pun nak mintak maap… lagi la aku menyirap…. siap ko…esok aku komplen….

 

DSCN2239

bukti aku mkn keyhepsi

  DSCN2236

tgk time dia start layan aku….. 8.58 mlm….

  DSCN2238 settle serve aku 9.02 pm… amik masa service satu customer 4 minit….mana la ko blajar nie….?

just to share dgn reader… aku pernah bekerja dgn fast food…. sedikit sebanyak aku tau la prosedur nye camne…. setahu aku satu pelanggan kena serve tak lebih 1 minit…. pastu kena maklumkan pada pelanggan awal2 jika produk takde sebelum punch register…. pastu kalau tak pasti produk ada kena kompom dgn PC (produk controller) itu yg aku tau la… blom lagi dgn waste produk sume….  korang berhak untuk dpt tukar produk baru kalau tak puas hati dgn produk yg diberikan… e.g kalau burger tu sejuk ke… mintak aje baru… kalau cashier bnyk mulut… ko amik nama dia pastu report kat manager… kalu tak jalan… report terus ke HQ….

0 kelopak mawar:

Post a Comment